بحث و بررسی
نتایج آماری در تحقیق حاضر روشن کرد در نابینایان مورد آزمون، افسردگس از نوع خفیف است. قابل ذکر است که اغلب حالات روانی که به نابینایان نسبت داده شده و از آن جمله میتوان از افسردگی نام برد، به سبب نقص بدنی این افراد نیست، بلکه به طرز فکر و شیوه برخورد افراد در جوامع مختلف بستگی دارد. یادآور میشویم جهت بررسی جامعتر در این زمینه البته به جامعه آماری وسیعتری نیاز است.
این تحقیق در حال انجام است و کل جامعه آماری نابینایان تحت پوشش را شامل میشود. در حقیقت تحقیق حاضر یک نوع مطالعه مقدماتی و آزمایشی است که با تحقیق جامعتری تکمیل خواهد شد. آنچه محرز است و تجربه نیز آن را ثابت کرده در ارتباط با نگرش نگرش فرد به معلولیت خود، برخورد واقعبینانه شخص نابینا سهم مهمی در سازگاری دارد. فردی که معلولیت خویش را به عنوان یک واقعیت میپذیرد، در برخورد با شرایط زندگی خویش به مراتب از قدرت انطباق بیشتری برخوردار است. البته در رابطه با افراد نباید نقش خانواده فرد نابینا را از یاد برد. زیرا خانواده سهم مهمی در ایجاد خویشتنپنداری مثبت یا منفی در فرد دارد. از دست دادن بینایی یا شنوایی یا یکی از اعضای بدن مسئله سازش مهمی ایجاد میکند. در مطالع مواردی که نقص در یکی از اعضای بدن صورت گرفته به این نتیجه رسیدهاند که در بیش از 60 درصد افراد نشانههای ناسازگاری عاطفی سختی بروز کرده است.
اگرچه غالباٌ ارتباط مستقیمی بین نقص و سازگاری یافت نمیشود اما به طور کلی ناسازگاری شخصیت در افرادی که دچار نقص جسمانی هستند مراتب شایعتر از افراد عادی است. با این وجود معلولیتهای حاد و نحوه تفکر فرد میتواند او را قادر سازد تا خویشتن را با وضع موجود وفق دهد و یا به عکس موجب عدم تعادل روحی را فراهم سازد. نتایج اماری نشان میدهد، فرضیه تفاوت معنیدار بین نیزان افسردگی دختران و پسران درست است و جنسیت فرد نابینا تا حدی با افسردگی او همبستگی دارد.
دختران .و پسران نابینا بسته به نوع جنسیت خود دارای مشکلاتی هستند. دختران نابینا از محدودیتهایی رنج میبرند که به عنوان مثال میتوان از مراقبتهای بیش از حد والدین از آنها نام برد. اکثر والدین دختران نابینا، دختران خود را در خانه نگهداری میکنند و از فعالیتهای اجتماعی آنان جلوگیری میکنند. نتیجه این ممانعت، محدودیتهای دیگری را نیز از سوی خانواده بر فرد نابینا تحمیل میکند.
از عوامل دیگری که سهم مهمی در ایجاد افسردگی دختران نابینا دارد، نگرش والدین نسبت به جنسیت کودک نابینا است. در خانوادههایی که دختر را موجودی ناتوان و وابسته میپندارند، احتمال اینکه خویشتنپنداری مثبتی در کودک به وجود نیاید زیاد است. از سوی دیگر خانوادههایی که از دختران خود حمایت افراطی میکنند و مراقبتها و مواظبتهای جسمی و روانی نامعقولی از آنان به عمل میآورند موجب میشود دخترانشان در مواجهه با مشکلات از تجربیات لازم محروم بمانند.
از سوی دیگر پسران نابینا نیز دارای مشکلاتی هستند. پسران به علت برخوردهای اجتماعی گستردهتر، رنج نابینایی را بیشتر احساس میکنند.
مسئله اشتغال نیز مشکل عمده دیگری است که نابینایان با آن مواجه هستند. کم توجهی به مسئله اشتغال نابینایان بعضاٌ باعث روی آرودن آنها به کارهایی چون تکدیگری میشود. بنابراین دختران و پسران نابینا هرکدام به نوبه خود با مشکلاتی روبرو هستند و باید با تدبیر، آموزش و برنامهریزی اصولی و صحیح به رفع آنها اقدام کرد. بدون تردید جامعهای آسوده خواهد زیست که معلولان آن از آسایش و رفاه کامل برخوردار باشند و عدالت اجتماعی زمانی به صورت کامل تحقق مییابد که در آن جامعه برای تمامی افراد خود امکاناتی برابر و مساوی فراهم آورد تا هر کس به فراخور استعدادش از آن به طور مطلوب برخوردار گردد و تفاوتی بین کودک عادی، تیزهوش، نابینا ، ناشنوا و معلول ذهنی از لحاظ امکانات وجود نداشته باشد.
جدول شماره3 – دختران نابینا
حدود دستهها |
کرانهها |
Fi |
Xi |
Fixi |
Fixi2 |
Fc |
Fci |
20 – 19 |
5/20 – 5/18 |
4 |
5/19 |
48 |
1521 |
4 |
68 |
22 – 21 |
5/22 – 5/20 |
26 |
5/21 |
559 |
12019 |
30 |
64 |
24 – 23 |
5/24 – 5/22 |
18 |
5/23 |
423 |
9941 |
48 |
38 |
26 – 25 |
5/26 – 5/24 |
12 |
5/25 |
306 |
7803 |
60 |
20 |
28 – 27 |
5/28 – 5/26 |
8 |
5/27 |
220 |
6050 |
68 |
8 |
A = 2 |
|
68 |
|
1586 |
37334 |
|
|
جدول شماره4 – پسران نابینا
حدود دستهها |
کرانهها |
Fi |
Xi |
Fixi |
Fixi2 |
Fc |
Fci |
20 – 19 |
5/20 – 5/18 |
7 |
5/19 |
5/136 |
2662 |
7 |
42 |
22 – 21 |
5/22 – 5/20 |
18 |
5/21 |
387 |
8321 |
25 |
35 |
24 – 23 |
5/24 – 5/22 |
9 |
5/23 |
5/211 |
4970 |
34 |
17 |
26 – 25 |
5/26 – 5/24 |
5 |
5/25 |
5/127 |
3251 |
39 |
8 |
28 – 27 |
5/28 – 5/26 |
3 |
5/27 |
5/82 |
2269 |
42 |
3 |
A = 2 |
|
42 |
|
945 |
21473 |
|
|
منابع و مؤاخذ
1. روانشناسی بالینی کودک – هربرت ، مارتین – ترجمه مهرداد فیروزبخت.
2. اختلالهای رفتاری کودکان – نلسون ، ریتا ویکس و ایزرائیل ، الن سی – ترجمه م. تقی منشی طوسی.
تهیه و تنظیم:اعظم دهستانی اردکانی
از اینکه در مورد گودکان استثنایی مطلب می نویسید متشکرم