رهنمودهایی برای خانواده ها :
بهترین راه برای پیشگیری از رفتار نا درست ، حمایت از رفتارهای درست است . از هر فرصتی استفاده کنید تا درباره ی قواعد ساده ی رفتاری صحبت کنید سپس از کودکان بخواهید به این قواعد عمل کنند . با رویکردهای زیر می توان کودکان را در جهت عمل به قواعد هدایت کرد :
- بگذارید کودکان بدانند شما از آنها چه انتظاراتی دارید جمله های ساده ای را به کار ببرید مانند این :
لطفاً همین حالا اسباب بازیهایت را از این جا بردار.
- بی آنکه فرزند خود را بترسانید تذکر دهید وقواعد را برایش یادآوری کنید :
پس از آنکه اسباب بازیهایت را جمع کردی ،می توانی با دوستانت بازی کنی .
- بهتر است به کودک بگویید چه کاری را باید انجام بدهد نه اینکه چه کاری را نباید انجام دهد .
لطفاً آرام صحبت کن به جای دادنزن
- هنگامی که کودک آموزشهای شما را دنبال می کند به او پاداش دهید واگر نافرمانی کرد پی آمد ونتیجه ای برای نافرمانی اش در تظر بگیرید .
هنگامی که قواعد جایگزین نشده در همه ی موقعیتها پدر ومادر می توانند راههای زیر را در پیش گیرند :
- برخی از رفتارهای خشمگینانه را نا دیده بگیرید اگر خطر ناک نیستند مانند نق زدن ، فحش دادن وکج خلقی . در غیر این صورت ، یعنی اگر یه این رفتار ها واکنشی نشان داده شود بدرفتاری کودک بیش از رفتارهای مطلوب او موفق به جلب توجه می شود وبنا براین افزایش می یابد .
- در مقابل بد رفتاری تبعیض قایل نشوید در سنی که کودک به اندازه ی کافی رشد کرده که پی آمد ونتیجه ی کارخود را درک کند بازخورد مناسب به رفتارهایش بدهید .
- اجازه دهید نتایج کار به کودک درس عبرت بدهد . تا آنجا نتیجه ها را اعمال کنید که امنیت کودک به خطر نیافتد . مثلاً اگر کودک روی دیوار خط کشید مدادرنگی را از او بگیرید و وادارش کنید دیوار را تمیز کند .
- هنگامی که کودکان کوچکتر با هم دعوا می کنند لازم است پدر ومادر میانداری کنند .با زانو زدن کنار بچه ها بهتر می توانید به آنچه آنها توضیح می دهند گوش دهید .از آنها بخواهید درباره ی راههای حل مساله فکر کنند .بچه ها را راهنمایی کنید که راههای دوستانه وغیر خصمانه را پیدا کنند . اگر پیشنهاد های آنها موثر واقع شد به آنها پاداش دهید . اگر موثر نبود آنها باید راه دیگری را آزمایش کنند . اگر یکی از بچه ها دیگری را زد اول با کودکی صحبت کنید که کتک خورده است .به او اجازه دهید هر چه می خواهد بگوید وهرچه را احساس می کند ابراز دارد . از کودک بخواهید به چهره ی کودک ضارب نگاه کند و آن چه را احساس می کند بگوید .بسیار مهم است که کودک مهاجم بیشتر از بچه ای کتک خورده توجه شما را به خود جلب نکند .
- Time out که گاهی به آن محروم سازی گفته می شود . درکلاس درس نوعی برنامه ریزی شده از همان اخراج است . روشی است که در آن معلم یا خانواده به کودک فرصت می دهد که کمی آرام شود . برای این منظور یک اتاق کوچک در نظر گرفته می شود که کودک باید مدتی در آنجا بماند . اگر از این روش استفاده می کنید ، زمان باید کوتاه باشد ، یک مکان مشخص امن وتحت نظر را تعیین کنید وکودک را در آنجا قرار دهید . وقتی کودک از آن مکان خارج شد با او درباره ی مشکلش صحبت کنید .
- کتابها ومنابع خوبی با عنوانهای اصلاح رفتار ، تغییر رفتار ، مدیریت رفتار ، مدیریت کلاس توسط مولفان ومترجمان کشور تهیه شده که در کتابخانه ها وکتابفروشیها در دسترس است این منابع را بیابید ، مطالعه کنید وبهره ببرید .
تهیه کننده: ساسان اسدپور
منبع پژوهشکده کودکان استثنایی
اختلال بی اعتنایی مقابله ای : دو تا شانزده در صد کودکان را دارای این اختلال می دانند . مشکل عمومی آن الگوی عود کننده ای از منفی بافی ، بی اعتنایی وجسارت ، نافرمانی ورفتار خصمانه با مراجع قدرت است . این رفتار باید به مدت شش ماه مداوم دیده شود . رفتار خرابکارانه ی این کودکان خفیف تر از آن است که در اختلال سلوک دیده می شود وکمتر پرخاشگری به انسانهای دیگر وجانوران دیده می شود . رفتار رایج این کودکان شامل بحث وجدل با بزرگسالان ، سرپیچی ، نافرمانی از دستورهای دیگران ، آزار واذیت مردم ، سرزنش و شماتت دیگران ، کینه جویی وانتقام کشی است.
بی اشتهایی عصبی : می توان آن را تصور تغییر یافته ی بدنی نامید . بسیاری از نوجوانان که دارای بی اشتهایی عصبی هستند خود را بسیار چاق وبدون جذابیت می دانند . این افراد حد اقل وزن ممکن را برای خود حفظ می کنند . از زیاد شدن وزن خود می ترسند . دیدی واقع بینانه از ترکیب وانداره های بدن خود ندارند . وزن بسیار کم ، پوست خشک ،ریزش موها ،نشانه های افسردگی ، یبوست ، کم بودن فشار خون از علایم این کودکان است .
اوتیسم یا درخود ماندگی : یک اختلال فراگیر تحولی است . تحولی به طور مشخص نابهنجار وآسیب دیده در تعاملهای اجتماعی وارتباطی است . فعالیتها وعلاقه ها کاملاً محدود است . این کودکان اغلب نمی توانند با هم سالان خود ارتباط برقرار کنند وتمایلی به تداوم دوستیها ندارند . آسیب در ارتباط کلامی و غیر کلامی وجود دارد وعمدتاً پیش از سه سالگی بروز می کند .
این مطالب از برگرفته از سایت پژوهشکده کودکان استثنایی است
انواع اختلالهای رفتاری وهیجانی
اختلالهای انطباقی : کودک نشانه هایی از ویژگیهای هیجانی ورفتاری خود را نشان می دهد که توانایی سازگاری با حوادث ناگوار یا تغییرات در زندگی را ندارد . نشانه ها در طول سه ماه که فشار روانی یا تغییرات وجود دارد باید دیده شود وبیش از شش ماه پس از آنکه شرایط تمام شد نباید ادامه یابد . درماندگی شخص از آنچه باید در برابر حوادث از خود نشان دهد ، نقص در عملکرد های اجتماعی یا آموزشگاهی ، ترس ، اضطراب ، مدرسه گریزی ، تخریب ، نزاع جویی از جمله رفتارهای این اختلال است . پنج تا بیست در صد کودکان دارای اختلالهای انطباقی هستند .
اختلالهای اضطراب: اضطراب گروه بزرگی از اختلالها را در بر می گیرد . هراس از مدرسه ، اختلال فشار روانی پس از آسیب دیدگیها ، اختلال اجتنابی ، وسواس فکری وعملی ، وحشت زدگی از جملة این اختلالها هستند . اختلالهای اضطراب گاهی نشانه های بدنی دارند . سر درد ، دل درد ، عرق کردن ،برافروختگی ،تکرر ادرار گاهی نشان از اضطراب دارد . اضطراب به عنوان یک واکنش زود گذر در همه ی کودکان دیده می شود واین هنگامی است که با یک موقعیت استرس زا روبه رو می شوند . اگراضطراب شدید باشد ، مدت طولانی در کودک بماند ، در فعالیتهای روزمره ی کودک اثر بگذارد ممکن است بتوان آن را اختلال دانست .
اختلال وسواس فکری - عملی : به طور متوسط 5/2 در صد کودکان به این اختلال مبتلا می شوند. تفکرات وسواسی تکانه ها و تصورات دایمی هستند که اجباری و نامتناسب می باشند . منظور ازاجباری آن است که فرد خود خویشتن را ملزم ومجبور به مرور این تفکرات می بیند . شکهای تکراری ،الزام به گذاشتن چیزها در یک ترتیب خاص وتکانه های پرخاشگری از وسواسهای فکری می باشند . منظور از تکانه ها عملهایی است که با محرکهایی درونی برانگیخته می شوند به راحتی بروز می یابند وکنترل و جهت گیری آگاهانه ای بر آنها تقریبا ً وجود ندارد . اعمال وسواسی رفتارها یا فعالیتهای ذهنی تکراری است مانند شستن دست ،وارسی کردن ، دعا کردن ،شمردن . این کارها به قصد کاهش فشار واضطراب انجام می شود . بسیاری از کودکان دارای وسواس ممکن است بدانند که رفتار آنها افراطی و غیرلازم است ولی ناخودآگاه به تکرار کارهای روزمره خود کشانده می شوند و نمی توانند آن را متوقف سازند .