اینگونه رفتارها معمولاً در بین جوانان بروز پیدا میکند. جوانان با داشتن روحیة شاد وفراغ خاطر، ایام را سپری میکنند و اگرچه روحیة شاد وخوشمشرب بودن در جوانان عیب نیست، بلکه لازمه و اقتضای سن و سال آنهاست، لکن بارها مشاهده شده است که جوانان صرفاً برای گذراندن لحظاتی به اصطلاح شاد و پرخنده، شروع به آزار و اذیت ناشنوایان مینمایند و به اصطلاح سربهسر آنها میگذارند. بدون شک رفتارهای مسخرهآمیز نسبت به دو نوع قبلی، اثرهای مخربتری بر روح و روان ناشنوایان به جا میگذارد و ناشنوایان با درک این رفتارها از جامعة عادی گریزان شده، احساس تنفر پیدا میکنند یا با چنین افرادی گلاویز میشوند و در نهایت، این سیکل منفی به افسردگی مضاعف ایشان خواهد انجامید.
گذشته از علل رفتاری که منجر به ایجاد شکاف بین جامعة عادی و ناشنوایان میگردد، در ادامة مقاله به یک علت مهم که ناروانی ارتباط ناشنوایان و جامعه را تشدید میکند، اشاره خواهیم داشت، و آن عبارت از اشکال سبکهای موجود در ارتباط با آموزش ناشنوایان است.
این سبکهای آموزشی عبارتند از:
- سبک اشاره
- سبک لبخوانی
- سبک کلی
در کشور ما سازمان آموزش و پرورش استثنایی و سازمان بهزیستی هر دو متولی آموزش ناشنوایان هستند. ضمن آنکه باید گفت گسترة فعالیتهای سازمان بهزیستی، حمایت، توانبخشی و خدمات و غیره را نیز در بر میگیرد، لکن هر دو سازمان در امر آموزش فعالیت دارند و نقطة اشتراک آنها همین مورد است.
متأسفانه باید اظهار داشت که هر دو سازمان ظاهراً سبک کلی را سرلوحة کار خود قرار داده، ولی معانی مختلفی از این سبک برداشت کردهاند. این اختلاف برداشت از معنی سبک کلی منجر به اتخاذ روشهای تدریس مختلف شده است که عدم اتفاق نظر در نحوة تدریس، به سردرگمی ناشنوایان و عدم تطابق آنان با جامعه منتهی میشود. مثلاً گروههای ناشنوا که در بهزیستی آموزش میبینند، از توانایی اشاره بهرة بیشتری میبرند و گروههای دانشآموزی که در آموزش و پرورش تحصیل کردهاند از تواناییهای لبخوانی بهرة بیشتری دارند و هر دو گروه در مقابل هم دچار نقاط ضعف متقابلی هستند، حال آنکه ظاهراً هر دو گروه روش کلی را فراگرفتهاند.
این اختلاف در سبک آموزش نوعی اختلال در ارتباط ناشنوایان باهم ایجاد کرده است، اما این اختلال نهایتاً به شکاف عمیقی بین ناشنوایان و شنوایان منتهی میشود، به این معنی که جامعه در برخورد با ناشنوایان دچار سردرگمی است و نمیداند که به کدام شیوه باید ارتباط برقرار کند: آیا با ناشنوا کجدار و مریز اشاره کند و یا دست وپا شکسته تکلم نماید؟ و این همان چیزی است که ما اصطلاحاً آن را ” ناروانی ارتباط اجتماعی” نامیدهایم.
اصولاً پرداختن به مسألة بسیار مهمی همچون ارتباط اجتماعی، امری بسیار تخصصی و علمی است و قطعاً وارد شدن افرادی با بضاعت محدود علمی به این بحث، ناصواب میباشد، اما حقیقت این است که پرداختن به این امر مهم باید از نقطهای شروع شود. درپایان این نوشته به ذکر راه حلهایی میپردازیم که تا حدی بتواند بر موانع ارتباط بین ناشنوایان و شنوایان فائق آید.
همانطوری که ذکر شد معمولاً هنگام برخورد با ناشنوایان سه نوع رفتار نامطلوب از جامعه سر میزند که عبارتند از: رفتارهای ترحمآمیز، رفتارهای اکراهآمیز و رفتارهای مسخرهآمیز. بنابراین راه حل نیز در اصلاح سه رفتار فوق نهفته است. لذا جامعه باید به آنچنان آگاهی عمیق و دقیقی برسد که سعی در اصلاح رفتار و برخورد خود داشته باشد. دستیابی به این هدف با کمک و معاضدت وسایل ارتباط جمعی و به ویژه صدا و سیما مقدور خواهد بود. به عبارت دیگر، رفتارهای اعتدالآمیز باید جایگزین سه رفتار فوقالذکر شود و بروز رفتارهای اعتدالآمیز همیاری وسایل ارتباط جمعی را طلب میکند. وسایل ارتباط جمعی باید به مخاطبان خود این بینش را القا کنند که ناشنوا هم انسانی است همانند سایر افراد جامعه و در برخورد با ناشنوایان نباید آنان را ضعیف و ناتوانتر از مردم شنوا دانست و دقیقاً باید همان رفتاری که با فرد شنوا انجام میگیرد، با ناشنوا هم صورت پذیرد. یعنی اگر مردم عادی جامعه از رفتارهای ترحمآمیز، اکراهآمیز و مسخرهآمیز گریزان هستند، ناشنوایان هم گریزانند. همچنین جامعه باید این حقیقت را درک کند که اعتدال و میانهروی در همة امور، بهترین راه است.
ترحم بیش از اندازه و اکراه بیمورد از ناشنوایان هر دو غلط و ناصواب است و نیز همانگونه که فرد شنوا از افراط در شوخی و مسخره شدن ناراحت میشود، ناشنوایان هم از مسخره شدن توسط دیگران بیزارند.
در مورد اشکال موجود سبکهای آموزشی، نگارنده با توجه به سالها تدریس، بر این باور است که وجود نظام آموزشی یکسان راه حل این مشکل است و این نظام آموزشی یکسان همان بهرهمندی واقعی از ” روش کلی” است و تعهد عملی سازمانهای آموزشی ناشنوایان مبنی بر تخطی نکردن از این روش الزامی میباشد. همچنین از نقش ارزندة خانوادهها در ارائة مهارتهای ارتباط اجتماعی و درگیر کردن فرزندان در فعالیتهای اجتماعی نباید غافل بود، از این رو خانواده باید اجازة مشارکت فرزند خود را در زمینههای مختلف اعطاء نماید.
سلام دوست عزیز مطلب شما درباره ی اختلالات رفتاری کودکان در سرویس نگاهی به وبلاگ های خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ارسال شد. لطفا برای آشنایی بیشتر با خبرگزاری ما و به خصوص سرویس نگاهی به وبلاگ ها با شماره 66417311- داخلی 18 تماس بگیرید.
سلام. به فروشگاه اینترنتی کتاب و CD آدینه بوک با تحویل رایگان هم سر بزنید.