کودکان استثنایی

کودکان استثنایی

در این وبلاگ مطالبی راجع به کودکان استثنایی درج می شود.
کودکان استثنایی

کودکان استثنایی

در این وبلاگ مطالبی راجع به کودکان استثنایی درج می شود.

آموزش چند مهارت برای تقویت روحیه ی کودکان استثنایی

آموزش چند مهارت برای تقویت روحیه ی کودکان استثنایی

بسیاری
از والدین بر این باورند که مهارت های مفید اجتماعی برای موفقیت کودکان در زندگی مهم  و حیاتی هستند . به نظر می رسد که برخی از کودکان فقط با مشاهده دیگران این مهارت ها را به سادگی می آموزند ؛ اما کودکان استثنایی ممکن است در آموزش و یاد آوری آنها با مشکلات زیادی مواجه باشند .

برای روشن شدن مطلب ، دو کودک استثنایی را در نظر بگیرید...


اولی پسری ده ساله و دومی دختری هفت ساله است و هر دو در یادگیری آداب اجتماعی دچار مشکل هستند . اگر شما والدین این بچه ها بودید چگونه می توانستید به آنها کمک کنید تا مهارت ها و آداب اجتماعی را بیاموزند . پیشنهادهای زیر آموزش راهبردهایی در این خصوص  است که به این قبیل کودکان کمک می کند تا امیال خود را کنترل کرده و توقعات اجتماعی را نیز برآورده سازند :
مدلسازی
رفتاری را که می خواهید به فرزندتان بیاموزید سرمشق قرار دهید ، مثلا وقتی می خواهید وارد مکانی شوید در بزنید و اجازه بگیرید و یا هنگامی که می خواهید جایی را ترک کنید ، به او گوشزد کنید که با وجود این که او دوست دارد بیشتر بمانید ولی اکنون وقت رفتن است . مطمئن باشید فرزندتان شنیده باشد که شما از صاحبخانه تشکر کردید .
آموزش
بنشینید و با فرزندتان در سطح خودش ، در مورد انتظاراتتان از او و رفتارهای جدیدی که می خواهید به او آموزش دهید صحبت کنید . تذکرات شفاهی باید مرحله به مرحله و همراه با تصاویر و عکسها ، آموزش های کتبی و استفاده از عروسک ها باشد . تکرار و یادگیری همراه با بازی ، درک انگیزه فرزند شما را افزایش می دهد . مثلاً می توانید یک اتاق مقوایی بسازید و به نوبت به جای عروسک ها در بزنید و پاسخ دهید .
بدین طریق می توانید مفهوم در زدن قبل از ورود به مکانی را به شیوه ای لذت بخش و نشاط آور به فرزندتان آموزش دهید
.
این
آموزش ها را هر چند روز یک بار حدود پنج  دقیقه تمرین کنید تا وقتی که مطمئن شوید فرزندتان آموزش های لازم را فرا گرفته است . بعد از هر جلسه تمرین نیز می توانید با دادن پاداش یا امتیازات خاص او را تشویق کنید .
 
تمرین و ممارست وقتی که مطمئن شدید او مفاهیم را متوجه شده و آنها را درک می کند می توانید آنها را با او انجام دهید . زدن به در را با چندین در، از جمله در اتاق خواب یا حمام تمرین کنید تا این کار برایش به صورت وظیفه مطرح شود. و در هر بار موفقیت ، او را تشویق کنید .
 
انگیزش پس از آموزش و تمرین این آداب اجتماعی ، هدف این است که فرزندتان آنها را در زندگی واقعی به کار ببرد و سرانجام برای او به صورت یک عادت درآید . از این که این مهارت ها را خوب یاد گرفته اظهار رضایت کنید و به او بفهمانید هنگامی که آنها را در زندگی واقعی اش به کار ببرد مورد تشویق قرار خواهد گرفت . اما به محض این که به این رفتارها عادت کرد مشوق ها را نیز به تدریج کم رنگ تر کرده یا محو کنید و استفاده از پاداش ها را تغییر دهید،  طوری که در فرزندتان برای آشنایی با دیگر مهارت های اجتماعی انگیزه ایجاد شود .
در شرایط  دشوار حامی او باشید ، حتی یک کودک با انگیزه ی قوی
نیز اگر توقعات ما بیش از توان او باشد ، موفق نخواهد شد. شما می توانید برای آموزش فرزندتان او را به طرق مختلف کمک کنید تا این رفتارها برایش جا بیفتد .
اگرچه آموزش مهارت های جدید به کودکان استثنایی کار ساده ای
نیست اما با تلاش و کوشش و هدایت و خلاقیت های شما او می تواند موفق شود و این موفقیت می تواند تغییرات ماورای تصور شما را در زندگی او  ایجاد کند .  

نقل از مرکز امام رضا

نظرات 5 + ارسال نظر
مرکز خاتم الانبیا(ص) شنبه 22 فروردین‌ماه سال 1388 ساعت 02:50 ب.ظ http://khatam-s.blogfa.com

سلام خسته نباشید
مطالب زیبا و مفیدی بود
به وبلاگ ما هم سر بزنید . با تشکر

محمد رضا اصغری پنج‌شنبه 22 اسفند‌ماه سال 1387 ساعت 01:23 ق.ظ

سلام
مرسی از تلاش شما
عکسهای بسیار جالبی بود
همچنین مطالب مفید
با تشکر

سالوش پنج‌شنبه 1 اسفند‌ماه سال 1387 ساعت 02:12 ب.ظ http://www.saloosh.blogfa.com

سلام ...
من دانشجوی شیمی ازمایشگاهی هستم که به خاطر بی علاقه بودن به این رشته دوباره کنکور دادم و رشته کودکان استثنایی قبول شدم ...
پدر من هم همین رشته رو خونده و الان بازنشسته شده ولی الان همه که تو ناحیه و هر جای دیگه که هستن میگن الان این رشته به درد نمیخوره ... بازار کار نداره ... همون شیمی خوبه و ...
نمیدونم چیکار کنم ... از عاقبت کار میترسم ...
کمکم کنید
من سر دو راهی موندم ... من میخوام بقیه میگن نه ...
نمیدونم چی کار کنم ...
ازتون خواهش میکنم راهنماییم کنین ببینم چی کار کنم ...
من منتظرتون هستم ...
زود بیاین بگین چی کار کنم ...

با سلام خدمت دوست عزیز
صحبتی که اطرافیان و همچنین پدر گرامیتان در مورد این رشته مطرح کردند بیشتر حول و حوش مسایل معیشتی و اجتماعی این رشته است که این نکات نیز بسیار حایز اهمیت است و نمی توان به سادگی از کنار آن گذشت. اگر میزان علاقه تان (نه به صورت تکانشی یا مقطعی) به این رشته به عشق تبدیل شده است جایی برای هیچ صحبتی نیست ولی از نوشته هایتان مشخص است که شما عشق وافری به این کار ندارید و بیشتر برای فرار از رشته شیمی است که می خوئاهید این رشته را انتخاب کنید. من آنچنان نمی توانم کمکتان کنم و این کار را یک مشاور زبده بهتر می تواند انجام دهد.
به امید موفقیت روز افزون شما

[ بدون نام ] دوشنبه 21 بهمن‌ماه سال 1387 ساعت 10:45 ق.ظ

سلام
عالیه
زود به زود آپ کنید لطفا

امیر پنج‌شنبه 28 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 10:07 ب.ظ http://amir-perspolisi.blogsky.com/

سلام
وبلاگ خیلی زیبایی داری ممنون میشم به وبلاگ منم سر بزنی فقط نظر یادت نره میدونستی که وبلاگت معدن طلاست؟چرا نمیخوای از وبلاگت علاوه بر تفریحی بودنش استفاده مالی بکنی؟ آیا میدونستی از طریق وبلاگت میتونی درامد ثابت ماهیانه داشته باشی و حتی اگه خودتم نخواستی فعالیت کنی از طریق زیرمجموعه هات که تو سیستم عضو میکنی ماهیانه در آمد ثابت داشته باشی؟اینا اصلا کاری نداره و چند دقیقه بیشتر وقتتو نمیگیره.با گذاشتن بنرهای تبلیغاتی سیستم اکسین ادز به ازای هر کلیک که روی تبلیغاتت بشه تا سقف 70 تومان پورسانت میگیری و به ازای هر نفر که به سایت دعوت کنی مبلغ 100 تومان پورسانت میگیری و به ازای هر کلیک که رو تبلیغات زیر مجموعه هات بشه مبلغ 5 تومان پورسانت میگیری.این عالی نیست؟تازه اگرم نخواستی این فعالیت ها رو بکنی میتونی فقط عضو سایت بشی و از ابزار وبمستر فوق العاده سایت برای زیبایی سایت و افزایش آمار بازدیدهای وبلاگت استفاده کنی.که کاملا رایگانه مثل سیستم تبادل لینک و پیلم نما و خبرنامه . میتونی هر روز خودت 1 بار روی تبلیغات متنی و روی تبلیغات گرافیکی وبلاگت کلیک کنی و پورسانتشو گیری.حالا اگه تصمیم گرفتی تا عضو سایت بشی از طریق لینک زیر میتونی اینکارو بکنی: http://www.oxinads.com/?a=2216

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد