کودکان استثنایی

کودکان استثنایی

در این وبلاگ مطالبی راجع به کودکان استثنایی درج می شود.
کودکان استثنایی

کودکان استثنایی

در این وبلاگ مطالبی راجع به کودکان استثنایی درج می شود.

افسردگی و نابینایان

افسردگی و نابینایان

از دیرباز بینایی به منزله زیبایی و درک روشنایی و حیات تلقی شده و نابینایی به منزله زشتی، تاریکی و بی‌بهره ماندن از درک حیات مورد تعبیر و تفسیر قرار گرفته است. این بینش با توجه به عدم برخورداری افراد نابینا از فرصتهای آموزشی و شغلی مناسب در طی قرون متمادی به صورتی فراگیر و پایدار باقی مانده است.

با بررسی آمارهای بین‌المللی و توجه به متجاوز از چهارصد میلیون معلول و ناتوان در سراسر جهان و افزایش چشمگیر این جمعیت اهمیت تعلیم و تربیت، رفاه، اشتغال و بالاخره نحوه زندگی افراد استثنایی آشکارتر می‌شود.

آمارهای منتشره نشان می‌دهد از هر ده نفر مردم جهان یک نفر شناخته یا ناشناخته با معلولیت یا کمبودی درگیر است. با این حساب با توجه به تلاش و کوشش که در یکی دو قرن گذشته در ارائه فرصتهای اموزشی و شغلی افراد نابینا مبذول شده است از مجموع 650 هزار نفر جمعیت نابینای ایالت متحده، تنها چیزی، رقمی حدود 30% افراد مذکور از مزایای تحصیلی و شغلی مناسب برخوردار و بقییه افراد شاید تنها به صرف نگرش نامسائدی که نسبت بهمعلولیت نابینایی خود دارند از این مزایا محروم مانده‌اند. این در حالی است که این کشور بیشترین امکانات را از نظر اقتصادی، فرهنگی، علمی، اجتماعی و تکنولوژی در اختیار دارد. بر اساس آمار گزارش سالانه انستیتو بین‌المللی نابینایان هدلی در سال 1989 تعداد کل جمعیت نابینایان دنیا در حدود 40 ملیون نفر برآورد شده است. از این تعداد حدود 66% جمعیت در کشور فقیر و عقب نگه داشته آسیا و آفریقا زندگی می‌کنند که در بعضی از موارد از  حداقل امکانات مربوط به زمینه‌های آموزشی و شغلی نیز برخوردار نیستند. تا کنون آمار دقیق در خصوص درصد افراد نابینا نسبت به جمعیت کل کشور ایران ارائه نشده است. لیکن بر اساس درصد برآوردهای سازمان بین‌المللی تعداد این افراد در کشور ما حدود 5 در 1000 تخمین زده شده است. بنابراین، تعداد نابینایان 250 تا 300 هزار نفر برآورد می‌شود. در بسیاری از موارد، تطابق با نابینایی و چگونگی پذیرش معلولین از سوی اجتماع فشار روانی فراوانی را بر شخص نابینا وارد می‌سازد که می‌تواند سلامت روانی وی را خدشه‌دار سازد. اکثر مردم برداشتهای غلطی از فلسفه نابینایی دارند، همین نگرش تطابق فرد نابینا را با اجتماع دشوار می‌سازد.

پروفسور کافمن معتقد است، علت اینکه افراد بیش از هر معلولیت دیگری از نابینایی و روبرو شدن با افراد نابینا واهما دارند، این است که به برقراری ارتباط اولیه با انها خود را دچار سردرگمی می‌بینند. زیرا مردم قبل از استفاده از شیوه بیان در برقراری ارتباط به ازای نگاهشان از افراد نابینا پاسخی دریافت نمی‌کنند. این عدم ارتباط اغلب واکنشهای نامطلوبی را در نابینایان برمی‌انگیزد.

یکی دیگر از واکنشهای رایج که شخص نابینا احتمالاٌ ممکن است ظاهر سازد، افسردگی است. حالت افسردگی می‌تواند در افراد مستعد ایجاد نگرانی کند و ار آن جایی که افسردگی معمولاٌ به دنبال تجارب ناراحت کننده به وجود می‌آید، بنابراین افراد نابینا و نیمه‌بینا به علت وجود نقصی در خود احتمالاٌ مستعد ابتلا به افسردگی هستند. اتکا به دیگران از عواملی است که باعث اضطراب و افسردگی در نابینایان می‌شود و میزان این اضطراب در دختران نابینا بیش از پسران نابینا است.

همچنین زندگی در محیط‌هایی غیر از محیط گرم خانواده همچون مؤسسات شبانه که نمی‌توتنند محیط مناسبی برای رفع فشارهای درونی فرد نابینا باشند، سبب می‌شود شخص نابینا به فردی افسرده و بدبین تبدیل شود. هر اندازه جامعه‌ای در برابر افراد استثنایی احساس مسئولیت بیشتری نماید و منابع مالی و انسانی زیادتری را به این امر اختصاص دهد، آن جامعه دارای فرهنگ و اقتصادی پیشرفته‌تر است.

ادامه دارد.....

نظرات 7 + ارسال نظر
علی رضا یکشنبه 15 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 08:36 ب.ظ http://anjomankstmu.blogfa.com/post-25.aspx

وبلاگ زیبایی داری

رضا آشتیانی چهارشنبه 1 خرداد‌ماه سال 1387 ساعت 04:30 ب.ظ http://rezaashtiani.mihanblog.ir

سلام. من از وبلاگ تخصصی شما واقعا لذت بردم. اگر شما از وبلاگ من خوشتون بیاد خوشحال میشم تبادل لینک داشته باشیم. اگه خوشتون اومد لطفا یه خبر به من بدید.

با تشکر

م جمعه 7 دی‌ماه سال 1386 ساعت 06:23 ب.ظ

سلام ممنون از شما انشا الله که راه درمان نابینایی به زودی پیدا خواهد شد... قربان شما... خدانگهدار.

محمد اشرف زاده سه‌شنبه 3 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 10:56 ب.ظ http://mjlash.blogfa.com/

دوست عزیز
وبلاگ بسیار مهمی دارید. خیلی ممنون از زحمت های شما. خواهش میکنم به وبلاگ بنده هم سری بزنید. من در این وبلاگ راجع به مدیریت مراکز بهبودی بچه های کم توان ذهن و معلولین بحث می کنم و نظر شما برای من مهم است.

مصطفی طالبی پنج‌شنبه 3 خرداد‌ماه سال 1386 ساعت 11:28 ب.ظ http://www.salmanfarsibidshahr.blogfa.com

احمد جون دمت گرم ای ول سری به وبلاگ آموزشگاه ما هم بزن در ضمن کمی هم برامون داستان بنویس

فاطیما دوشنبه 23 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 03:11 ب.ظ

سلام آقای تقوایی .
ممنون از وبلاگ کاملتون . خدا خیرتون بده . حسابی به دردم خورد . کلی مطلب ازش گرفتم .
موفق باشین .

مهدی سه‌شنبه 6 تیر‌ماه سال 1385 ساعت 12:07 ق.ظ http://fereshte.blogfa.com

سلام دوست عزیز ّخسته نباشی من هم راجع به کودکان استثنایی کار می کنم و به وبلاگهای بااین موضوع لینک می دهم خوشحال میشم به وبلاگم سر بزنی ونظر بدی لینک هم بدی ممنون می شم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد