کودکان استثنایی

کودکان استثنایی

در این وبلاگ مطالبی راجع به کودکان استثنایی درج می شود.
کودکان استثنایی

کودکان استثنایی

در این وبلاگ مطالبی راجع به کودکان استثنایی درج می شود.

ادامه انواع اختلالهای رفتاری و هیجانی

 

 

کاستی توجه وبیش فعالی : نقص توجه ،فزون جنبی ، پر جنب وجوشی یا کلمه های مشابه دیگری نیز برای نامیدن این اختلال به کار می رود . حدود 3 تا 5 درصد کودکان دچار این اختلال می شوند .  از نشانه های آن بی توجهی است به گونه ای که با تراز تحولی او مطابقت ندارد . مشکل اصلی این اختلال الگوی ثابتی از کمبود توجه ، جنب وجوش بسیار وتکانشگری است وآنچه در این اختلال دیده می شود بسیار بیشتر وشدید تر از آن چیزی است که در افراد هم سن یا هم تراز به لحاظ رشد وتحول وجود دارد وطبیعی است . برخی معتقدند که این اختلال را در سالهای اولیه ی کودکی می توان شناسایی کرد وگاهی ادعا می شود نشانه های آن را از دوران نوزادی می شود پیش بینی نمود . بیشتر متخصصان ترجیح می دهند برای تشخیص اختلال تا بزرگتر شدن کودک وآشکار شدن نشانه های بی توجهی در عملکردهای مدرسه وخانه صبر کنند . به طور معمول داروهایی مانند ریتالین ودکسدرین برای کنترل کاستی توجه وبیش فعالی به وسیله ی پزشکان به کار می رود . در کنار درمان دارویی شیوه های مدیریت رفتار وهیجانها و  آموزش مهارتهای اجتماعی در قالب آموزشهای ویژه به کار می رود .

 اختلال بی اعتنایی مقابله ای : دو تا شانزده در صد کودکان را دارای این اختلال می دانند . مشکل عمومی آن الگوی عود کننده ای از منفی بافی ، بی اعتنایی وجسارت ، نافرمانی ورفتار خصمانه با مراجع قدرت است . این رفتار باید به مدت شش ماه مداوم دیده شود . رفتار خرابکارانه ی این کودکان خفیف تر از آن است که در اختلال سلوک دیده می شود وکمتر پرخاشگری به انسانهای دیگر وجانوران دیده می شود . رفتار رایج این کودکان شامل بحث وجدل با بزرگسالان ، سرپیچی ، نافرمانی از دستورهای دیگران ، آزار واذیت مردم ، سرزنش و شماتت دیگران ، کینه جویی وانتقام کشی است.

 اختلال سلوک : پسران شش تا شانزده در صد ودختران دو تا نه درصد به این مشکل مبتلا می شوند . الگویی تکرارشونده از رفتارهای تجاوز به حقوق دیگران وهنجارهای اجتماعی در این اختلال دید ه می شود  . این کودکان همیشه سعی می کنند پدر ومادر را بیازارند ، از خانه فرار می کنند ویا از مدرسه می گریزند ، دیگران را تهدید می کنند یا نسبت به آنها خشونت می ورزند نسبت به انسانها وجانوران بی رحم هستند ، گاهی با مشکلات جنسی ، نوشیدن مواد الکلی ، استفاده ی دخانیات وارتکاب رفتارهای خطر ناک در گیر می شوند .

بی اشتهایی عصبی :  می توان آن را تصور تغییر یافته ی بدنی نامید . بسیاری از نوجوانان که دارای بی اشتهایی عصبی هستند خود را بسیار چاق وبدون جذابیت می دانند . این افراد حد اقل وزن ممکن را برای خود حفظ می کنند . از زیاد شدن وزن خود می ترسند . دیدی واقع بینانه از ترکیب وانداره های بدن خود ندارند . وزن بسیار کم ، پوست خشک ،ریزش موها ،نشانه های افسردگی ، یبوست ، کم بودن فشار خون از علایم این کودکان است .

اوتیسم یا درخود ماندگی : یک اختلال فراگیر تحولی است . تحولی به طور مشخص نابهنجار وآسیب دیده در تعاملهای اجتماعی وارتباطی است . فعالیتها وعلاقه ها کاملاً محدود است . این کودکان اغلب نمی توانند با هم سالان خود ارتباط برقرار کنند وتمایلی به تداوم دوستیها ندارند . آسیب در ارتباط کلامی و غیر کلامی وجود دارد وعمدتاً پیش از سه سالگی بروز می کند .

این مطالب از برگرفته از سایت پژوهشکده کودکان استثنایی است 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد